Promotie: “Ruimtelijke kwaliteiten van creatieve werkmilieus”

“Als ik een telefoon, computer, en een fiets heb, kan ik me overal vestigen.” Binnen grote steden zijn creatieve bedrijven vaak geclusterd in een beperkt aantal gebieden. Wereldwijd willen veel steden zulke creatieve zones ontwikkelen. Wat blijkt? Veel creatieve werktaken worden ervaren als behoorlijk “foot-loose”, ofwel plaats-onafhankelijk: “Als ik een telefoon, computer, en een fiets heb, kan ik me overal vestigen.” Maar hun directe omgeving vinden creatieve ondernemers wel belangrijk, omdat beeldkwaliteit, sfeer en creatieve reputatie van de buurt hun produktiviteit vergroot. Deze plaats-onafhankelijkheid leidt tot de paradox van de plek: Omdat creatieve ondernemers binnen steden “overal” gevestigd kunnen zijn, wordt de kwaliteit van de plek juist belangrijker voor hun lokatiebeslissingen.

Dit blijkt uit promotie-onderzoek van Annet Jantien Smit aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, dat mede gefinancierd werd door het Lincoln Institute of Land Policy, Cambridge, USA; NICIS (Netherlands Institute of City Innovation Studies), en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Groningen.

In deze exploratieve studie zijn 63 grafisch ontwerpers, filmmakers, architecten, fotografen, en kunstenaars geïnterviewd in drie creatieve clusters op buurtniveau: het Oostelijk Havengebied in Amsterdam, het Lloydkwartier in Rotterdam, en de Hortusbuurt in Groningen. 

Annet Jantien verdedigt op 1 november haar proefschrift getiteld “Spatial quality of cultural production districts” in het openbaar. In de aula van het Academiegebouw aan de Broerstraat 5, in Groningen. Interesse? Haar proefschrift is ook te downloaden.

Blijf op de hoogte

Wil je de post en uitnodigingen van Platform GRAS per e-mail ontvangen?

Ik wil papieren post!

Platform GRAS is het architectuurcentrum van Groningen. Onze missie: het stimuleren en aanjagen van de kennis van de gebouwde omgeving en het debat daarover. Meer >
  • LinkedIn logo
  • LinkedIn