Educatieprojecten

GRAS heeft veel kennis in huis over onderwijs, over hoe leerlingen het liefst leren én over het heden en verleden van stad en regio Groningen. Met die kennis ontwikkelen we verrassende educatieve projecten waarin we alles uit de kast halen om leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs te informeren, te inspireren én met andere ogen naar hun eigen omgeving te laten kijken. Natuurlijk zorgen we ervoor dat alle projecten aansluiten op het curriculum van de school en op de belevingswereld van de leerlingen. Met plezier ontwikkelen een nieuw project op maat, maar er zijn ook een aantal bestaande en beproefde formats waaruit een keuze gemaakt kan worden. Heeft u een educatievraag? Schroom niet en kom langs op de GRASboot. Bel of e-mail even voor een afspraak.

Projecten

Groningse Groei

Zestien leerlingen van het Groningse Praedinius Gymnasium bogen zich als ontwerpers over lege plekken in de stad. In vier weken tijd ontwikkelden zij bouwplannen voor twee kavels. Weldoordachte plannen: op maat en passend op de locatie. De allerbeste plannen waren op bouwborden op de plek zelf te zien.

Waterwasstraat proefkonijnen

Voor het erfgoededucatietraject in de gemeente Slochteren ontwikkelt GRAS een educatief project voor de leerlingen van groep 7 en 8 bij en over de voormalige rioolwaterzuivering aldaar. Gedurende vier jaar volgen elk jaar ongeveer elf schoolgroepen dit project bestaande uit twee lessen; één in de klas en één op locatie. Tijdens deze les op locatie bekijken de leerlingen de waterzuivering en maken zij een Rube Goldberg machine. Een wat? Kijk hier maar...  

In anderhalf uur bouwen de leerlingen een stellage van allerhande materiaal, als tandwielen, dakgoten, buizen en tuinslangen waarbij een beweging, in gang gezet door water, continu wordt doorgegeven. 

Op woensdag 24 september waren de leerlingen van De Wegwijzer de proefkonijntjes: zij mochten het nieuwe project als eerste uitproberen. En met succes! Ze klommen in bomen, ze zaagden, timmerden en verbonden takken aan planken, aan flessen, aan emmers. En dat alles zonder dat de verbandtrommel aangesproken hoefde te worden! Het eindresultaat: 26 blije en uitgelaten kinderen en zes prachtige machines.

GRAS onderwijs: LEEG

Het jaar 2014 begon voor de derde klassers van het Zernike college en het Willem Lodewijk gymnasium anders dan anders. Beide klassen gingen van start met LEEG, het educatieve project van Platform GRAS over leegstand en - vooral - welke tijdelijke oplossingen daarvoor te bedenken zijn.

Elke klas kreeg een leegstaand winkelpand toegewezen én de opdracht in kleine groepjes een pop-up plan te bedenken. En dan niet zomaar een pop-up plan, maar een plan dat aansluit op de omgeving van het winkelpand. Natuurlijk gooide GRAS de leerlingen niet in het diepe; ze kregen hulp van de architecten Sandra Grabs, Martijn Woldring en Marc Bos. 

Nieuwsgierig naar de eindresultaten? Op dit moment staan alle pop-plannen tentoongesteld in beide winkelpanden; de Bloemhof aan de Bloemsingel en de voormalige Zeeman aan De Beren. Iedereen die liever op de bank blijft zitten, kan met een muisklik hier de foto's bekijken, het filmpje van OOGtv bewonderen of het verslag lezen dat Maartje ter Veen voor Ruimte in Stad maakte. 

Blijf op de hoogte

Wil je de post en uitnodigingen van Platform GRAS per e-mail ontvangen?

Ik wil papieren post!

Platform GRAS is het architectuurcentrum van Groningen. Onze missie: het stimuleren en aanjagen van de kennis van de gebouwde omgeving en het debat daarover. Meer >
  • LinkedIn logo
  • LinkedIn