5 oktober 2022 Leestijd: 2 minuten

Vandaag presenteren we deel 2 van de podcast Nieuw uit Nood. We nemen je mee in het ontwerpproces en lopen samen met bewoner Klaasje en architect Sjoerd door het nieuwe huis. Lukte het om in die woning het gevoel van het oude huis terug te laten komen? En hoe kijken architect en opdrachtgever terug op alles wat er gebeurd is?

Hoe een nachtmerrie moest eindigen in een droomhuis

In deel 1 van de podcast Nieuw uit Nood maakte je kennis met Klaasje Pen. Ze vertelde over het oude huis in Overschild waarop ze dik twintig jaar geleden verliefd werd, en dat ze in 2018 moest laten slopen. Je hoorde ook hoe ze met architect Sjoerd Tasseron begon na te denken over hoe de woning die ervoor in de plaats kwam eruit moest gaan zien. Een nieuwbouwhuis dat ze helemaal niet wilde, maar dat wel haar ideale woning moest worden.

In deel 2 nemen we je mee in het ontwerpproces en lopen we samen met Klaasje en Sjoerd door het nieuwe huis. Lukte het om in die woning het gevoel van het oude huis terug te laten komen? En hoe kijken architect en opdrachtgever terug op alles wat er gebeurd is?

Zo vertellen we in twee delen het verhaal van een nachtmerrie die moest eindigen in een droomhuis.

Overschild vanuit een ander perspectief

Over Overschild is de laatste jaren al veel geschreven en gemaakt, ook door ons. Dus waarom dan nu alweer?

Vaak gingen eerdere verhalen over het dorp als geheel, over wat de bewoners er collectief meemaken, of specifiek over de rol van architectencollectief De Toeverlaat. Maar in Nieuw uit Nood speelt één huis de hoofdrol. Of nou ja, twee huizen.

Wat gebeurt er met je als je huis gesloopt moet worden? Kun je een fijne woning terugkrijgen als het droomhuis dat je al had van je afgepakt wordt? En hoe gaat een architect te werk als hij moet ontwerpen voor mensen die opdrachtgevers tegen wil en dank zijn?

> Luister de podcast op Spotify

> Luister de podcast op Apple Podcasts 

Nieuw uit Nood maakten we samen met Tom Tieman. De muziek is van Bert Hadders. Audiogijs deed de nabewerking. Illustratie: Anne Caesar van Wieren.